Competitie 2017-2018
Beste Leden,
We staan aan het begin van het nieuwe dartseizoen. Afgelopen maanden hebben wij gewerkt aan een, in onze ogen, weer mooie competitie. Omdat er toch vaak vragen zijn over het maken en indelen van de competitie wil ik jullie even meenemen in het proces hiervan.
In de maand juni kan je een team inschrijven met minimaal 4 spelers, later in het seizoen kun je extra spelers toevoegen en in overleg spelers overnemen van andere teams. Op 30 juni sluit de inschrijving en zoals iedereen inmiddels wel weet: te laat is te laat. Op 1 juli gaat Ellen aan de slag met het verwerken van alle gegevens. Een week later komen Olaf, Danny en ik bij elkaar om de divisies in te delen. Omdat na een seizoen niet alle oude teams zich weer inschrijven, komt het vaak voor dat niet alleen de kampioen, maar ook de nummers 2 en zelfs de beste nummers 3 promoveren (de nummers 14, 13 en 12 degraderen altijd). Ook hebben wij dit jaar gekeken naar nieuw ingeschreven teams. Mochten zij “te goed” zijn, dan kan het zijn dat je niet in de 4de divisie begint, maar hoger wordt ingedeeld. Dit opvullen gebeurt omdat wel in alle divisies de juiste aantallen moeten zitten (ere is 14, eerste is 28, tweede is 56, derde is 112, en de rest komt in de vierde divisie). Als we dit hebben gedaan, zetten we het op onze site, zodat jullie mee kunnen kijken of je juist bent ingedeeld.
Na een week gaan we aan de hand van easymapmaker de teams per divisie indelen in een poule. Hierbij hanteren we twee criteria: niet meer dan 2 teams per locatie in een poule en de reisafstand zo kort mogelijk proberen te houden. De Eredivisie is makkelijk, want dit zijn 14 teams. Bij de eerste divisie wordt er een lijn getrokken waarbij je 14 teams boven en 14 teams onder hebt. Vanaf de tweede divisie kijken we eerst naar het zuiden van ons gebied en werken dan omhoog, daarna vanaf het westen en werk je zo richting Enschede toe. Dit doen we ook bij de derde en vierde divisie. Op die manier houd je afstanden zo laag mogelijk en in het verleden is gebleken dat dit de grote voorkeur heeft bij een grote meerderheid van de teams. Het enige nadeel hiervan is dat, mocht je niet promoveren/degraderen, je de kans hebt om jaren bij dezelfde locaties ingedeeld te worden. Wat ook wel weer gezellig kan zijn.
Bij het indelen kan het voorkomen dat 14 teams uit bijvoorbeeld Enschede bij elkaar komen en dat er een paar teams naar bijvoorbeeld Hengelo moeten. Deze indeling wordt “blind” gedaan. We kijken niet naar wie wie is of waar ze eerder hebben gegooid. Wel wordt er hier gekeken naar het aantal teams per locatie.
Nadat de poules zijn gemaakt, gaan we de poules indelen en dan komt het grote puzzelen. Je hebt in een poule 14 plekken, we moeten er dan rekening mee houden dat als er 2 teams uit 1 locatie in een poule zitten dat ze 7 plekken uit elkaar in de poule worden ingedeeld, bijvoorbeeld plek 1 en 8 - 2 en 9 etc. etc. Dit moeten we doen omdat anders het schema vanuit teambeheer niet uitkomt. Dit wordt moeilijker als er meer locaties zijn met 2 teams in een poule. Dat is ook dit jaar voorgekomen. Wij doen er ook alles aan om teams uit 1 locatie in het begin van de seizoenshelft te laten gooien. Dat is deze keer bij 5 poules niet gelukt. Daarvan spelen de teams uit 1 locatie in de 23ste speelronde tegen elkaar. Dit komt doordat je met zoveel dingen rekening moet houden.
Want naast bovenstaande heb je ook nog de opmerkingen/wensen die teams/locaties hebben bij het aanmelden van het team. Zoals 2 jaar geleden in de A.L.V. al is aangegeven, wordt hier alleen nog naar gekeken als het aankomt op praktische punten. Bijvoorbeeld 4 teams en 2 dartborden, teams die samen moeten spelen in verband met personeel achter de bar of teams die op 1 bord spelen en dus om en om moeten spelen. Nogmaals praktische punten. Opmerkingen waar wij niets meer mee doen zijn: ik wil niet bij die en die in de poule, ik wil niet naar bijvoorbeeld Winterswijk, ik wil niet op een andere dag dan maandag.
Nadat iedereen in de poules op de juiste plek is gezet, gaan we nog 1 keer door alle poules heen om te kijken of alles en iedereen is ingedeeld op de juiste plek. En dan gaat alles online. Mochten er dan nog fouten zitten in de indeling dan horen wij dat vanzelf van jullie, via de competitieleider en bij praktische fouten worden deze aangepast. Helaas houdt dat vaak in dat er in meerdere poules iets veranderd, omdat met elke verandering in een poule gekeken moet worden of dit kan met teams uit dezelfde locaties in een andere poule.
En als er dan geen opmerkingen meer zijn, kan iedereen op 4 september (voorronde beker) en/of 11 september (eerste ronde competitie) beginnen met het nieuwe seizoen 2017-2018. Wij wensen iedereen alvast een mooi dartseizoen toe.
Ingko Mulders
Voorzitter