Over Dartvereniging Oost-Nederland

Dartvereniging Oost-Nederland (D.V.O.) is ongeveer 30 jaar geleden opgericht, met als idee het opzetten van een competitie voor leden die graag een pijltje willen gooien in groepsverband. Opgericht en begonnen in de omgeving Hengelo/Enschede, breidde dit gebied zich snel uit. De grenzen liggen nu van Vroomshoop in het noorden richting Lochem in het zuiden en Winterswijk in het oosten.

In het begin bestond het ledenaantal uit een paar honderd mensen, met als hoogtepunt eind jaren 90 en het begin van de jaren 2000. De jaren dat Raymond van Barneveld de dienst uit maakte in het profdarten had de D.V.O. ruim 5000 leden. Dit aantal is in de loop der jaren weer gezakt en nu zitten we al een paar jaar rond de 2500 leden.

In 1991 sloot de D.V.O. zich aan bij de Nederlandse Dart Bond (N.D.B.). Dit is de overkoepelende organisatie binnen Nederland. Hierbij zijn op dit moment 25 organisaties aangesloten. Een lid van de D.V.O. is hierdoor ook automatisch lid van de N.D.B. en mag daarom meedoen aan door de N.D.B. georganiseerde toernooien en activiteiten.

De hoofdtaak van de vereniging is het organiseren van de competitie. Onze competitie bestaat uit 5 divisies die elk weer uit meerdere poules bestaan, behalve in de eredivisie (zie competities). Een team wat nieuw begint, start in de 4de divisie en kan zich in de jaren, door kampioen te worden, opwerken naar een hogere divisie.

Naast de competitie organiseert de D.V.O. ook toernooien voor haar leden. Dit kunnen rankings, kampioenschapstoernooien, bekercompetitie of andere toernooien zijn. Ook heeft de D.V.O. een jeugdtak die wordt ondersteunt en begeleidt naar diverse toernooien en rankings (zie jeugd).

De D.V.O. is voor promotie en professionalisering van de dartsport en is graag bereid om leden en verenigingen daarmee te helpen. Hiervoor mag u altijd contact met ons opnemen.

Speelgebied D.V.O.

Statuten

Bij de oprichting van een vereniging vormen de statuten het belangrijkste stuk. Het is als het ware de grondwet van de vereniging. Vaak stelt het bestuur ook een huishoudelijk reglement op, met uitvoeringsbepalingen en/of aanvullingen. Denk hierbij aan regels over het aanvragen van het lidmaatschap, de contributiebetaling, de besluitvorming binnen het bestuur of het gebruik van het clubhuis.